14 mars 2008

Omröstningen är avslutad

En längre tid har det legat en halvt oseriös omröstning i högerspalten. Man har haft fyra alternativ att välja på. Två av dem var så att säga för Henne och två emot. Redan från början var trenden klar: En klar majoritet av de som röstade tyckte att Hon antingen skulle 'Ge sig' eller 'Emigrera utan barnen'. Få tyckte att hon skulle 'Stå på sig' eller 'Emigrera med barnen'

Ganska snart stabiliserade sig ett läge där knappa 10% av rösterna var för de två senare alternativen. Det såg ut så i månader medan antalet lagda röster sakta byggde på. Men den senaste tiden droppade det in ett antal röster på Henne. Siffran steg från 9 till 13 procent på kort tid. Ett mönster som har funnits i nästan ett år var plötsligt ändrat. Jag blev misstänksam.

Fusk
Alla omröstningar har en funktion som hindrar folk från att rösta mer än en gång från samma dator. Detta är mycket lätt att komma runt för den som vet hur man gör. Då kan man klicka fram röster på det man vill gynna tills man får kramp i fingret. Satt det någon och gjorde så med den här omröstningen i lugn takt för att inte avslöjas?

Den tjänst som jag använde mig av, Pollhost, tillåter inte att man ser när eller varifrån rösterna läggs. Det är tekniskt möjligt men också tekniskt resurskrävande, så det kan jag förstå. Då får man hitta på något annat.

Den tjänst för besökarstatistik, Statcounter, som jag använder (och Blogger rekommenderar) anger IP-adresserna hos besökarna. Med denna identifiering kan man se till exempel när folk läste bloggen, om de är återkommande och även hur de hittade hit. Plus allt annat man kan få fram ur en IP-adress.

Jag gick in på resultatsidan stup i kvarten dagar i ände. När jag såg att en röst hade lagts, så checkade jag omedelbart in på Statcounter och såg vem eller vilka som hade besökt Hennes nya liv senast. Med tanke på att det sällan är över 100 besök under ett dygn, så vore det inte så svårt att se om det finns samband mellan en viss besökare och en röst till på Henne. Jäpp:

En privatkund hos en av våra stora internetoperatörer hade besökt Hennes nya liv strax före varje gång jag såg att en ny röst på Henne hade lagts. Saken var klar. Någon fuskade medvetet, och detta dessutom med finess genom att smyga in röster på Henne. En drös röster på kort tid hade ju varit självavslöjande.

Jag frös först omröstningen medan jag funderade. Det här har hänt förut och jag startade då om omröstningen. Men nu var det inte roligt längre. Jag tog bort omröstningen och är nöjd med att mer än 90% av våra besökare tycker att Hon antingen skulle ge sig eller emigrera utan barnen.

Hur fuskar man då i omröstningar?
Det får ni ta reda på själva.

15 kommentarer:

stationsvakt@gmail.com sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Plastfarfar sa...

Spekulation i hur man fuskar borttagen. Fast det här kan jag hålla med om, Johnny:

Fast mest undrar man ju vem som kan tycka att sånt här fusk är mödan värd

Kanske för att den här bloggen knappast är politiskt korrekt?

stationsvakt@gmail.com sa...

Antagligen. Antagligen är det nån rabiat typ.

Anonym sa...

Det skulle iofs vara kul att se hur många unika besökare man har på sin blogg så jag kollade länken du gav plastfarfar. Och det verkar ju inte så där jättesvårt förutom det här: "Insert the code on your website".
Hur får man in coden på sin blogg?
Det har jag inte riktigt förstått men som vanligt är väl så enkelt att man helt enkelt förbisett det...

Plastfarfar sa...

1) Registrera dig, Tycko
2) Tryck på 'Add new projcet'
3) Under Project settings anger du din titel, URL och väljer kategori. Resten kan du lämna därhän.
4) Configure & install code -->
5) Välj om räknaren skall synas mm
6) Unika eller sidladdningar? Välj 'Every pageload'
7) Låt det stå på 'Counter image'
8) Sidan 'Customise'. Lämna allt default. Det går att göra om senare.
9) Det viktigaste. Tala om att du är på Blogger genom att välja Blogger/Blogspot i rullningslisten under Choose your Blog/Web page...

10) Sen får du koden i en ruta, avsedd att kopieras och klippas in enlig anvisningarna för Blogger (New Blogger).

Ta't lugnt och var noggran så ska det gå bra!

Anonym sa...

Helt suveränt Plastis, tack för din mycket lättförståeliga anvisning! Jag använde dock det nya verktyget som "autopostar" koden direkt i en sidolayout och så var det klart.
Hur du får fram IP-loggar har jag ingen susning om men kanske jag lurar ut det eller annars så kanske du kör någon uppgraderad version?
Tack för hjälpen iaf!

Anonym sa...

Mycket töntigt och ganska sjukt.

Plastfarfar sa...

Jag använder mig av Win32Whois, ett litet, effektivt och resurssnålt program för att titta på IP-adresserna. Man får ut vem som 'äger' en viss adress men inte exakt vem det är. En Webbtjänst i samma stil är Domain Tools. Bägge dessa utnyttjar den offentlighet som ligger bakom IP-adresser och Internetoperatörers 'ägande' av dessa genom att helt enkelt slå i den katalog av både siffror och namn som utgör roten till navigationen på nätet.

Min egen IP-adress, t.ex, tillhör Telia eftersom jag är kund där. Men där slutar de offentliga spåren. Den ort som anges är inte alltid den riktiga, närmare än tio mil rätt har jag aldrig sett på min IP. Och min vän Stationsvakt säger sig bo i Skogås utanför Stockholm, men hälsar på från Visby på Gotland enligt registren...

Men företag, kommuner och andra med fasta och egenägda adresser kommer dock ut som de ska.

Intressant om än inte alltid lättolkad läsning är det.

Plastfarfar sa...

Stina: Ja

Anonym sa...

Okej, jag tror jag börjar få en liten susning om hur det funkar nu. Den bästa behållningen av det här programmet har jag av att se hur många unika besökare man har, det kan ju vara kul att veta hur många som läser bloggen.
Eller kanske inte egentligen, risken finns väl att man går och blir politisk korrekt och slutar vara elak, det får ju inte hända! :-)

Tillbaka till topic, jag tror allvarligt att det finns internettroll som har gjort det sitt kall att sabba dylika omröstningar oavsett vad de gäller.
Att din omröstning utsatts för sabotage behöver ju inte vara något personligt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Visby - I wish. :-)

Plastfarfar sa...

De här två åren har jag fått en del (fåtal) kommentarer från folk som inte tycker om det de ser, eftersom en kvinna pekas ut som olämplig mamma, Tycko. Det är ofrånkomligt att några blir störda av att den gängse bilden inte är allenarådande.

Även så här års, Johnny ;-)

Anonym sa...

Kan du se varifrån min IP-adress kommer ifrån? Är nyfiken på om det står rätt eller fel.

Plastfarfar sa...

"Gothenburg, Vastra Gotaland Sweden" om jag sett rätt. Det gäller att synka en kommentar med en besöksnotering i S-counter och då kan det lätt bli fel.

För närvarande är jag själv 15 mil hemifrån, om man säger :-)

Anonym sa...

Tack! Det stämmer.