04 oktober 2007

FK -och en historielektion

FK
Pappan fick igår veta att Hon ska till Försäkringskassan i nästa vecka, inte förra veckan som vi trodde först. Låt oss hoppas att de pratar allvar med henne.

Historien kommer ikapp
Hon har ju täta och nära kontakter med Soc. Nu har hon lite skärrat berättat för pappan att en Socialsekreterare som var med när den här historien blommade ut är tillbaka i bilden. Jag kan förstå att Hon är skärrad.

I Tingsrätten, till exempel, uppgav hon att hon aldrig varit sjukskriven för psykiska besvär förrän den vederstygglige maken började härja. Historien som jag refererar till gav Henne minst ett halvårs sjukskrivning och terapi långt därefter.

Det hela är en snart tio år gammal en icke-händelse vad Henne anbelangar, och nu kommer en som var med då tillbaka i handlingen. En som känner till Hennes instabila psyke och med förutsättningar att ta fram de akterna igen, något som inte är helt lätt:

När äktenskapet sprack i julhelgen 2005 och Hennes beskyllningar började hagla, så försökte jag intressera polis och åklagare för den incidenten, som ju är tämligen avslöjande när det gäller Hennes psyke och allmänna trovärdighet. Det visade sig att arkiven för den perioden ännu inte var digitaliserade, så jag fick höra att det var 'för besvärligt' att få fram materialet.

Jag vet av egen erfarenhet att det är omständigt att få fram gamla handlingar ur olika arkiv. Men också att det är möjligt.

Jag tänker tanken att hade arkivet i fråga varit digitaliserat, så hade materialet bara varit en fullmakt borta från utredarens skärmbild. Eller att om utredaren på polismyndigheten hade ansträngt sig lite, så...

...hade nog saker och ting varit lite annorlunda i dag

Inga kommentarer: