09 oktober 2007

Ett märkligt SMS

Hon är ju kallad till ett samtal på Försäkringskassan i veckan. Det handlar nog om att hon är tämligen verksam i sitt 'fria yrke', som kan man kalla det, och samtidigt är sjukskriven på heltid. Eller så har FK fått material från Skatteverket och sett märkliga siffror som de behöver få förklarade. Undras förresten om Hon har läst det här?

<UPDATE> Eller vad Hon tycker om det här? i DN, eller detta i TT/SvD ;-) </UPDATE> Nåväl.

En av Hennes första åtgärder var att anklaga pappan för att ha anmält henne. Det har han inte, men han sade något om att kanske någon på hans sida hade gjort det. Inte vi, i så fall. Nu har Hon SMS-at pappan:

Hej.Eftersom din släkt
erkänt sin anonyma
anmälan, så vill jag ha
en skriftlig bekräftelse
på det. Inom 10 dagar.
[Henne]
Vad svarar man på sånt? Pappans spekulation förvandlas till ett erkännande, bara det. Och vore det en tidning som skulle till att skriva om saken så skulle Hon ha brutit mot det grundlagsskyddade meddelandeskyddet i och med detta SMS. Allt efterforskande av källor är ju förbjudet.

FK har tydligen fått en anomym anmälan. Eftersom jag gjorde just en sån på Henne i början av 2006, så vet jag lite om proceduren:

Det första jag fick höra var en maning att tänka på vad jag sade och hur jag formulerade mig. Föremålet för anmälan får nämligen ta del av anteckningarna (jag gjorde alltså anmälan på telefon) och kommentera dem. Då kan ju vissa formuleringar och sakförhållanden avslöja anmälaren. Likaså bör då en skriftlig anmälan förevisas den anmälde för kommentar.

10 dagar
Hon vill ha skriftligt på vem det är inom tio dagar, vilket tyder på att detta inte har någon bärighet på själva samtalet med FK som ju äger rum i veckan. Vad kan det då handla om?

Det enda jag kan komma på är att Hon tänker sig att stämma eller anmäla vem det nu är frågan om för något. Tyvärr har jag haft anledning att läsa på om det här med falsk tillvitelse, så jag vet att det bara gäller polisanmälda påstådda brott.

Falska anmälningar till Försäkringskassan (som de nog får en del) skrivs bara av, vad jag kan förstå. Återstår stämning. Det ska bli intressant hur den i så fall ser ut, och om åklagaren tar upp den eller bara lägger ner.

Det är nästan så att man vill skicka Henne det där intyget för att se vad som händer ;-)

Inga kommentarer: