01 juni 2008

Syskonmobbning

Jag har inte skrivit om saken för att uppgifterna har varit lite diffusa, men det äldsta barnet har haft problem med några som har gått tämligen hårt åt barnet i fråga av skäl som jag inte känner till.

Tråkning
hette det på min tid. I dag heter det mobbning och är något annat än de styrkedemonstrationer som förnedrade mig på 60-talet. Det handlar om råa tillmälen, förakt och rent fysiskt våld.

Samma skola
Det äldsta barnet går i samma skola som det syskon som har haft problem tidigare. Syskonet i fråga mår helt klart inte bra, och verkar ha bestraffats av skolledningen för detta. (Läs i arkiven för April och Maj om ni inte tror mig)

Förstagluttaren
Nu har mobbarna hittat ett nytt, eller kompletterande, mål: Just det barn som vi skrev så mycket om en tid; Det kallas nu både DAMP och ADHD av samma lilla krets som hittills har gett sig på det äldsta barnet. Orden är modeord i skolsverige på 00-talet, vad jag kan förstå. På min tid var man 'Pekka' eller något. Jag minns faktiskt inte.

Barnet har berättat om det här för pappan, som kommer att försöka få skolan att agera. Det hela är skitjobbigt, ska ni veta.

Mamman, då?
Det var tydligen ingen ide att berätta om saken för henne. Hon har ju som bekant sig själv att tänka på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet hur det känns att ha barn som är utsatta i skolan. Det tog flera år innan skolan verkligen gjorde något åt saken. Jag fick tjata och gråta mig till en placering på en lugnare avdelning, långt borta från plågoandarna.

Plastfarfar sa...

Här är de bägge föräldrarna överens, Ulla. De vill att barnet med problem byter skola.

Det är ju mamman som har vårdnaden, så det kommer an på henne att driva saken. Då blir iaf jag lite orolig.