15 juni 2008

Mer ur mailen

Jag
Hej

Då jag inte hörde något från dig om det juridiska, kan jag meddela att de bägge hårddiskarna nu är raderade och kommer att skrotas.


Henne
Hej.
Jag har svarat dig. Du får stå till svars inför rätten. Mitt ombud kommer att kontakta dig

Jag kan inte direkt påstå att min knän skallrar och att jag står med fingrarna i öppen mun som en skrämd Disneyfigur. Hade Hon kunnat stämma mig, så hade detta nämligen skett för länge sedan.

Redan 2005 polisanmälde hon mig, kan jag berätta. De avskrev tydligen det hela efter att en utredare respektive en åklagare hade talat med mig i totalt kanske fem minuter. (Åklagaren vädjade faktiskt om att jag skulle ge henne diskarna 'för att få saken ur världen'. Hon var tydligen rätt tjafsig i saken)

Återstår enskilt åtal eller stämning, även kallat tvistemål. Enskilt åtal tror jag inte mycket på, eftersom det faktiskt inte handlar om ett lagbrott. Den som förlorar ett tvistemål får vanligen betala både sina egna och motpartens kostnader minus den försäkring man nu har i ämnet. Jag är försäkrad och klarar en sådan utgift. Vad vi vet, så har Hon inte ens barnen försäkrade och då är det svårt att tro att hon skulle ha en rättsförsäkring. Det hela skulle alltså kunna stå Henne dyrt.

Sen har jag hört något om att man som stämmande part måste ställa ett garantibelopp för att rätten över huvud taget ska ta upp saken, men det har jag inte kunnat hitta något om.

Vet någon av er något om detta, så delge gärna kunskaper i kommentarerna ;-)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hm, jag tror nog att hennes ombud hade redan kontaktat dig om det finns någon substans i det hela, hon hotar om.
Hm, undrar om du kan göra anmäla om olaga hot mot henne :S

Plastfarfar sa...

Jag tror som du, Mie. Och Hon skulle nog anmäla mig för olaga hot i en omvänd situation.

Anonym sa...

Jag har inte helkoll på det här med kostnader men jag tror, av egen erfarnhet, att man vid en stämningsansökan i ett civilrättsligt ärende erlägger en mindre summa som en expeditionsavgift.
Jag vet att denna summa motparten betalade i avgift då jag stämdes i namnfrågan var 100 kr. Det var några år sedan så den kanske är högre idag.

Plastfarfar sa...

Vi har hört något om garantibelopp, att rätten (eller advokaten?) kräver att den som stämmer verkligen kan stå för kostnaderna i händelse av förlust.

Tyvärr har jag inte hittat något om detta på nätet, så det kanske var fel.