18 augusti 2006

En röst i natten

Nåja. Sent var det i allafall. Mörkt ute. Senare än folk vanligen ringer oss. Jag svarar.
-Hej, Det här är [Henne]
-Hej.

Jag hade väntat mig detta. Hon har ju tjatat på barnens pappa om "datorerna" och vill ha in dem i bodelningsförfarandet. Han har svarat att diskarna är mina och att de alltså inte står under hans kontroll.

-Det gäller datorn som du stal.

Här gäller det inte att gå i polemik. Jag hade krävt min egendom tillbaka, inget annat. Dessutom överlämnades burkarna till mig ur ett förråd. Jag var inte inne i bostaden och tog dem. Mitt svar blev kort:
-Jaha.

-Åklagaren ringde upp dig och pratade om det här (Det var egentligen jag som ringde åklagaren för att rätta ett antal stora sakfel i en polisanmälan förra året)
-Just det. Han bad mig lämna diskarna för att bli av med den biten (Hon hade tydligen tjatat rätt bra på åklagaren i saken)
-Men det här är inte straffrättsligt. Det är ett civilrättsligt mål. Det är därför det inte är hans bord. (Jag har tydligen inte begått ett brott. Tack för det)

Hon har läst på! Senast skulle Hon "åtala mig" för de undansparade diskarna.

-Jag ska ha tillbaka hårddisken. (Hon, enligt egen utsaga mycket datakunnig, vet inte att det var två diskar. C:\ och D:\ i datorn)
-Det går inte, svarade jag och förklarade varför Hon inte kunde göra anspråk på hela datasystemet. Det var helt enkelt inte Hennes.
-Jag har massor av dokument där. De är mina. (Nu höjde Hon rösten) Jag kräver tillbaka dem.

Jag drog min vanliga utläggning om att jag gör vad vad som gäller med materialet.
-Har du läst dokument på disken?
-Nej (Jag har avstått. Bara att ta del av en annans information skulle kanske kunna vara ett brott mot upphovsrätten, idestöld eller vad som helst som inte går att tillämpa så länge jag låter bli att använda materialet på något som helst sätt)

Hon verkade besviken.
-Du har stulit dokumenten. Du kan bli åtalad för detta!
-Så långt ska vi väl inte gå. Jag vill inte belasta rättssystemet med en sån sak. Får jag bara ett klargörande från en fackman, så kontrollerar jag detta och gör vad det innebär.
-Jag väcker ett civilrättsligt åtal mot dig för detta! Du blir åtalad!
-Okej.
-Du blir åtalad!

Luren på.

Den här gången hade Hon läst på lite innan hon ringde. Men jag tror inte att det blir något, av orsaker som jag tyvärr inte kan återge här.

Nykter var Hon inte heller. Trist. Barnen sov väl så dags, men det är ändå ingen ursäkt för någon som kallar sig nykterist att beslöja sin röst med alkohol. Före en uppringning, dessutom.

Sån är Hon...

Inga kommentarer: