20 mars 2007

Utslaget

För snart två veckor sedan var det en förhandling i Tingsrätten. Det gällde den fortsatt interimistiska vårdnaden om barnen. Jag har berättat om saken här och även här.

Utslaget hade kommit redan när jag började skriva, men barnslig som jag är kunde jag inte låta bli att göra en liten cliffhanger av det hela. Som sänktes av Tycko Tryck. I kommentarerna till postningen om själva förhandlingen hade han helt rätt. Så här blev det:

Det finns för närvarande inte skäl att ändra det interimistiska beslutet av den 16 juni 2006
Så står det i utslaget. Kort och koncist. Frys läget och gilla det. Pappan får fortsätta att på samhällets nåder träffa sina barn fem timmar varannan vecka, och detta med en kontaktperson närvarande hela tiden. Tycko skriver så här i en kommentar (innan jag hade publicerat detta!)

Min spekulation att tingsrätten inte kommer att ändra något interministiskt grundar jag på att domstolen agerar inom vad man ser som barnets bästa med tillit att de sociala myndigheterna är involverade och också agerar därefter.

Domstolen anser alltså att om det skall till övergripande åtgärder så skall socialtjänsten stå för dessa i första hand, i andra hand domstolen. Man följer i princip samma linje här som i vårdnadsärenden över lag, man låter familjerätten göra en utredning och avge ett förslag som sedan står till grund för domslut.

Tinget litar alltså på att Soc gör sin grej, kan man säga.

Då vore det väl himla trevligt om Soc gjorde sin grej också

Inga kommentarer: