26 maj 2009

Blogger, Fejjan och Twitter

Blogger är det verktyg jag har valt att använda för det ni läser just nu. Mycket för att Bloggers servrar inte finns i Sverige och att Hennes Nya Liv därmed lever ett friare liv än om jag hade valt en svensk tjänst.

Fejjan är förstås Facebook, och Twitter är det senaste. Av privata skäl —den här bloggen— så bloggar jag. Av andra skäl, press från omgivningen och å yrkets vägnar, har jag nyligen öppnat konton på de två senare.

Och vem fanns där?
Om inte barnens mamma. På Blogger. Med exakt ett (1) inlägg från 2006 på våren, till yttermera visso avklippt på slutet. Det har jag vetat länge. Och när jag därtill nödd och tvungen arbetade in mig på Fejjan och Twitter, så passade jag på att titta efter Henne där också. Jodå. Hon finns där.

Twitter
Hon har inte skrivit något. Det är en som följer henne, och Hon följer själv en till. Den som följer henne har fått sitt konto avstängt:

Sorry, the account you were headed to has been suspended due to strange activity
Jag gissar på att det beror på Spam men är ny där än så länge, så det kan lika gärna vara något annat. Den hon följer är för övrigt ett iofs behjärtansvärt ändamål, men av någon anledning baserat i västra USA, inte på hemmaplan där samma behjärtansvärda ändamål både finns på Twitter och behövs lokalt.

Fejjan
Här blir det knepigt. Man kan inte komma någon för nära där utan att visa sin egen närvaro. Men där är Hon med i inte mindre än 26 olika grupper som handlar om sådant hon är engagerad i. Allt från hennes veganisn till syften jag helt enkelt inte begriper.

Hennes vänner där hittade jag faktiskt via Google (Hon använder samma Internet-unika inloggning som på Tradera. Då är det svårt att missförstå) Alla handlar om jobbet och ingen är en  privat bekantskap. Infosidan är mager; vare sig ålder, kön eller hemort syns. Men en bild finns, från mobilkameran, som vi har sett förut.

Hon följer ingen enskild person, och ingen enskild person verkar följa henne. Tror jag. (Man ser 'Basic infrormation'. Exakt vad det är, vet jag inte Jag är ny där)

Internet
Visst. Hon är alltså där. Men hon är knappast någon Internetet Power User, vilket jag har vetat länge. Hon lägger säkerligen ut texten om Fejjan för sin omgivning, men knappast om Blogger (en postnning för tre år sen!) eller Twitter. (En avstängd medlem följer Henne och hon följer ett och endast ett av sina minst 26 intressen kontinenter bort när samma finns granngårds)

Hittar hon den här bloggen, så är det på ren idiolycka eller så känner någoon hon känner igen Henne.

Inga kommentarer: