31 januari 2010

Hund!?

Mamman har lovat ett av barnen en hund, en dalmatin Dalmatiner, och barnet är strålande glatt över beskedet. Dalmatiner är vare sig små eller billiga att skaffa. De äter kött (i en veganfamilj!) och de kräver rastning morgon och kväll. Med tanke på att inget av barnen fick sprutor mot stelkramp och annat, så lär väl en valp hos dem inte heller vaccineras.

Mamman har dessutom mage att kräva att jycken ska med när barnen är hos pappan. Han bor i en 2½ och fyra barn och en hund därtill blir helt klart för mycket i den bostaden. Han har sagt nej till detta.

Jag tycker synd om eventuella djur i Hennes hushåll. Kaoset, de ständiga konflikterna mellan barnen, hennes agressiva beteende och ständiga skrik på barnen måste vara rena traumat för dem.

Blir det av?
Vi vet att mamman har lovat barnen djur förut, och att det inte har blivit något. Men den här gången verkar planeringen ha gått längre än någon annan gång. Backar hon nu, så blir ett barn grymt besviket.

Även om de är vana vid att Hon sviker.

5 kommentarer:

clivia sa...

Utifrån vad jag läst innan låter väl inte en hund som ett särskilt lämpligt husdjur. Särskilt inte en Dalmatiner som inte är någon vidare barnhund. Den där förbenade Disneyfilmen har gjort många prickiga vovvar olyckliga efter att barn som sett den gulliga filmen tjatat på sina föräldrar om en riktig Pongo.

Plastfarfar sa...

Hundar är utmärkta husdjur, bara de tas om hand på rätt sätt. De kräver en del av sina ägare, och det är alltså där jag tvivlar på Hennes förmåga, Dalmatiner eller annat.

Jag tror faktiskt inte att något av våra vanliga husdjur skulle överleva i Hennes miljö. Tre av barnen har t.ex sagt att en hamster inte skulle klara sig där. Eller en kattunge.

clivia sa...

Jag menade givetvis utifrån vad jag läst HÄR inte vad jag läst om hundar i allmänhet. Hundar är som du säger utmärkta husdjur till rätt person, men de behöver en fast hand, stabil uppfostran och mycket uppmuntran och tid. Inget jag direkt förknippar med Henne.

Ullah sa...

Jösses! Hundar kräver stort engagemang, precis som barn. Detta var verkligen oroande att höra. Skulle hon inte flytta utomlands?

Plastfarfar sa...

Utlandsflytten lär torka in, kan jag gissa när jag vet mer om hur det kom på tapeten. (Så barockt att jag inte kan berätta utan att förstöra min trovärdighet)

Vi kan hoppas --för djurets skull-- att det inte blir någon hund. Jag känner mig tryggare när jag ser att en valp kostar runt 8.000:-