26 december 2008

9½ av tio

Släng dig i väggen, Disney

Nästan en Tia, alltså
Det är pappans betyg på barnens Julafton IV som firades igår hemma hos oss. Själva julafton hade Barnens Farmor och jag tagit det lugnt, softat framför Disney och Karl-Bertil samt somnat framför TV-n (jag) . Klapparna fick vänta till Juldagen.

Det blev en lång dag för pappan. Han jobbade från tidigt till två, då jag hämtade honom och sedan barnen för transport hem.

Häpnadsväckande nog, så hade barnen ätit strax innan de lämnade Hennes hem (gissningsvis för att hennes mamma är i stan över helgerna. Då blir det bättre ordning i det hemmet), så vi slapp börja med maten. Det viktigaste först:

Barnen och pappan spärrade in sig i ett rum och slog in presenter till mig och Barnens Farmor. Stämningen steg, och jag fick stoppa mer än ett försök till fusk —som jag ser det— när barnen lyfter, känner och läser på olika paket under granen i förväg. Så blev det dags:

Tomteluva på
Jag hade enväldigt och utan protester utsett mig själv till klapp-utdelare. Ett av barnen tog på den andra luvan och blev Tomteniss*, så att jag slapp annat än att ta upp de olika paketen i en någorlunda rätt ordning, bara ge det till Tomteniss*n, som gav det till mottagaren. Det hela tog långt över en timme, eftersom vi vuxna hade bestämt att ingen klapp delas ut förrän den föregående var vederbörligen öppnad och alla hade sett vad det var. Det hela var, på ren svenska, skitkul.

Julafton IV, var det
Barnen hade julat hos pappan i söndags, med ett par släktingar den 23 och med mamman den 24. Jag var lite bekymrad för att några skulle få dubbelt från den önskelista som Hon hade mailat ut till alla inblandade (utom Barnens Farmor och jag, förstås) utan att bry sig om att följa upp vem som köpte vad till vilket barn, men det förlöpte väl.

Jag kunde inte låta bli att förhöra mig om barnens julafton med Henne. Jodå, hon svek inte sina vanor. Schampoflaskor hade ungarna fått, men gudskelov också mer seriösa saker från olika släktingar på Hennes sida.

Smolk?
Det var i så fall jag. Min mage gjorde en retrotripp till 2007, så jag kunde inte delta i den följande måltiden. Inte ens vara uppe, faktiskt. Jag gick och lade mig som en riktig Gammelsläkting en timme eller så medans de andra åt och glammade runt bordet.

Sedan var det lite gny om antalet julklappar, som kunde variera mellan barnen. Pappan och Barnens Farmor fokuserar på hur mycket som spenderas på varje barn. Får man något stort (och önskat) så påverkar det ju antalet klappar.

Kvällen fortsatte
Hemma hos pappan efter en hemtransport med en Taxichaffis som verkade fullt nöjd med att ha bara ett barn när han såg pappans fyra i högform. De stojade, stimmade och avslutade med en (hemlagad!) pizza klockan ett på natten.

Det, ni.

2 kommentarer:

Peace in mind sa...

Höga poäng där! Ganska skön läsning, och skönt också att julen är slut:)

Plastfarfar sa...

Jäpp, Pim. Det var en ganska så skön skrivövning efter en ganska så skön afton, ska du veta.

Nu: Nyår