27 juni 2011

L

Har Barnens Farmor en bästis, så är det L. De har hängt ihop i nästan femtio år. Själv lärde jag mig att uppskatta L redan i början av mitt förhållande med Barnens Farmor för snart 20 år sedan. L är alert, intelligent, vass i kommentarerna och allt möjligt mer som jag uppskattar..

Sjuk
L visade sig ha cancer i njurarna i våras.

Sen blev det värre
Efter en till synes framgångsrik behandling, fick L svåra smärtor i ryggen. Mycket riktigt: Metastaser. En tumör hade till och med spräckt en ryggkota.

L har nu en 'accelererande' skelettcancer. Den läkare som tidigare sade att L 'hade några år' kvar visste inget om metastaserna, så tiden som är kvar kan man bara spekulera om.

Smärtor
L måste ta 'rullstolstaxi' till de strålbehandlingar som i bästa fall förlänger livet. Smärtorna är det jävligaste, kan man lugnt påstå. I medicincocktailen är Morfin den viktigaste ingridiensen.

Men L håller stilen
Till den senaste strålningen dök L upp propert klädd, vilket ledde till förtjusta kommentarer från personalen, som mest ser patienter i pyjamas eller mysdressar. Dom TACKADE faktiskt L för detta.

och humöret
L har förlikat sig med att tiden snart kan vara ute, och pratar fritt om det. (Dock icke skämta). Det är till och med trevligt att hälsa på hos L. Man avundas denna inställning.

Lik Förbannat
är detta blytungt, för i synnerhet Barnens Farmor.

Förstå att det inte skrivs så mycket här nu.

4 kommentarer:

Ullah sa...

Fy sjutton vilken läskig sjukdom. En liten syssling i släkten har en förälder som fick återfall i den för några månader sedan i en mycket aggressiv form. De kämpar nu febrilt med att skrapa ihop pengar till en dyr alternativ behandling utomlands, eftersom cellgifterna inte hjälper längre.

Plastfarfar sa...

Du får ursäkta, Ulla, men vare sig L eller jag tror på det här med alternativa behandlingar. Du skrev det själv: Gott om pengar är ett måste där. Say no more.

L har förlikat sig utan att för den skull deppa ner sig. Beundrandsvärt tycker jag, som landade på rätt sida 50/50-gränsen efter min cancer och inte vet hur jag skulle ha klarat fel sida.

Ullah sa...

Jag tror inte på alternativa behandlingar heller, men har för mitt kusinbarns skull bidragit till insamlingen. H*n skall veta att släkten bryr sig om och finns där.

Plastfarfar sa...

Då förstår jag.