06 maj 2010

Vi uttrycker vår oro för barnet -Men andra hann före!

Vi har skrivit till Soc och uttryckt vår oro för barnen som Hon hanterar situationen några gånger de här åren, och Barnens Farmor har den senaste tiden filat på en skrivelse om det spelberoende barnet som mer eller mindre har övergett skolan. Men andra hann före:

Skolan!
Skolan har i en skrivelse till Soc uttryckt sin oro över att det äldsta barnet inte längre går i skolan, och Hennes bristande engagemang i frågan. Pappan fick veta saken genom att mamman ringde upp och bara skrek åt honom.

Vad står på?
Numera låter mamman barnen sköta sig helt själva på morgnarna, med allt vad det innebär av utebliven frukost och sena ankomster till plugget. Två av barnen är motiverade och tycker om att gå i skola, så för dem funkar det. Men de två andra har problem. Det äldsta är svårast och låter helt enkelt bli att gå utan att mamman tydligen ens försöker göra något åt saken. Ett syskon kan komma både en och två timmar sent, men dock alltså infinna sig förr eller senare.

Skolan vet bara att barnet i fråga skolkar på heltid. Vi vet varför: H*n är spelberoende. Om det beror på att fly undan en jobbig situation eller att spelandet helt enkelt har gripit tag i barnet, vet jag inte. Men jag vet vad barnet spelar, och det är inte World of Warcraft, klassikern i sammanhanget.

Barnet spelar ett halvdussin olika onlinespel och ett stort antal Wii- och XBox 360-spel (några online). Det mesta handlar om att klara banor av olika slag, och skjuter h*n på något, så är det inte människor utan olika 'tecknade' gestalter.

Jodå
Vi med tänkte på det här. En 16-åring som omhändertogs för sitt databeroende. P4 Extra hade saken uppe här. Lyssna på inslaget! Annars hoppas vi att det inte går så långt i det här fallet.

Soc
Hur de kommer att agera vet jag förstås inte, men jag skickar dem en cynisk tanke om hur de med automatik och Politisk Korrekthet tog Hennes parti från första stund trots att det redan 2006 fanns signaler om att hon inte klarade av att ha barnen. (När jag läser om det inlägget får jag nypa mig i armen för att påminna mig om att det faktiskt citerar en vårdnadsutredning korrekt)

Pappan lämnades i princip på gatan medan mamman (till en början) fick allt hon bad om. Skolan har sett att pappan tar ansvar för barnens skolgång och har noterat att barnen håller tider på ett helt annat sätt när de sover hos honom än hos vårdnadshavaren.Och att det är han, inte mamman, som kommer på föräldramöten och samtal.

Ska Soc vakna?

Inga kommentarer: