30 juni 2006

Hon är nu "tidigare känd av polisen"

I går kväll var det dags igen. Pappan hade varit hemma hos oss och kollat in den nya fina bilen som jag har köpt (27 km på mätaren!) och på vägen tillbaka till sin arbetslokal mötte han ett av sina barn. Och några grannar till sagda barn.

Grannarna måste vid det här laget vara impregnerade av Hennes lögner och baktaleri om sin blivande ex-make. De formerade nämligen en liten ring runt barnet, som för att skydda det mot den förment hotfulle pappan.

Vad de tänkte när ungen brött sig ur inringningen och glädjestrålande rusade fram till sin pappa vet jag inte. Men det hade varit kul att se deras miner.

Det blev en kort pratsund utanför närbutiken på hörnan till deras gata, en gata som pappan av säkerhetsskäl inte beträder. Han har besöksförbud på bostaden. Men, ack.

Scanner
Efter de ständiga polisutryckningarna under början av Maj slog jag till och köpte mig en polisscanner. Det betalade sig nu. Maken ringde nämligen och berättade att Hon hade sett honom med barnet från lägenheten, ock så hade väl någon granne "larmat" också.

Scanner på. Napp: Inom bara någon minut hörde vi en patrull dirigeras till Hennes hemadress. Svaret från bilen var lakoniskt:

-Jo, jag känner till henne. Vi har varit där flera gånger.

Maken intog Omhändertagandeberedskap och gick ut och satte sig på den soffa han brukar invänta polisen på. Med sig hade han de papper från polis och domstol som tydligt dokumenterar att han inte har besöksförbud på barnen, och således inte hade gjort något fel när han köpte ett äpple åt sitt barn.

Vad hände sen?
Inte ett jota. Nada. Zilch. Vi satt framför scannern och hörde inget mer i saken. Pappan satt och njöt av den fina sommarkvällen. Efter någon halvtimme tror jag mig höra den patrull som ryckte ut förklara sig disponibel igen, men jag var inte säker.

Tio minuter senare ringde jag honom och larmade av. Polisen hade väl gått upp till henne och fått den vanliga utläggningen om maken, men den här gången hade de inte agerat.

Alltid nåt. Men vilken karamell att suga på:

-Jo, jag känner till henne. Vi har varit där flera gånger.

Hon är nu "tidigare känd av polisen"

Inga kommentarer: