05 oktober 2007

The Day After Kanelbullens Dag

Att barnen är veganer är ingen hemlighet för skolor och dagis. De tar hänsyn och ställer upp efter förmåga. Hedervärt! Men ibland undrar man:

Sk*tlessen
Ett av barnen ringde upp pappan igår och var lessen på riktigt. Vad hade hänt? Jo, en bagare hade ställt upp på Kanelbullens Dag och givit hela klassen var sin bulle, en vana sen några år. Alla utom en. Bullarna innhöll ju mölk och var till och med penslade med ägg. Sånt är inget för en vegan. Alltså fick barnet sitta där och se på när de andra mumsade bulle. H*n fick inte ens möjlighet att tacka nej, vilket vilken vuxen som helst hade fått i motsvarande situation. <UPDATE>Bagaren, vars barn är i klassen, vet mycket väl att det här barnet är vegan, men gör inget för den skull.</UPDATE>

Läraren vaknade till och fixade omsider en Veganbulle till barnet, men först efteråt. Klart att sånt går rakt in. Och det är inte första gången heller.

Ofta är väl fel ord, men barnet har ställts utanför ett flertal gånger på grund av sina kostvanor <UPDATE>och bagarens tanklöshet /UPDATE>. Sånt känns.

Pinsamt, skolan bagarn!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Trist att det ska vara så.
Jag är själv laktoovo vegetarian och jag vet precis hur barnet känner sig. Jag har varit i den sitsen många gånger. Folk vet att man är vegetarian/vegan men väljer att glömma för det är besvärligt med anan kost, mina barn blev utan korv när de skulle grilla i skolan trots att det finns sojakorv.

Det finns vissa människor som väljer bort kött av rena hälsoskäl.
Alla är inte militanta veganer, tyvärr ser många oss vegetarianer/veganer som udda och konstiga, ändå är det väldigt vanligt att man väljer bort kött idag.

När det gäller barnen så ska de helt klart få välja själva vilken kost de vill ha. Jag har två barn (dom är stora idag) varav ett är vegetarian det andra äter allt men har varit vegetarian, själv har jag börjat med fisk men det är inget jag tycker om tyvärr.

Plastfarfar sa...

Jag har skrivit en drapa om barnens veganism (heter det så?) här. När vi har haft barnen så har vi alltid tagit hänsyn till deras kostvanor och har till och med avstått från att äta i deras ögon motbjudande rätter som t.ex biff när de är med. Köttfärssås för oss och veganska såser till en gemensam (äggfri) pasta är en bra lösning, tycker vi.

Jag har inga synpunkter på att folk väljer att bli vegerterianer/veganer, och respekterar den hållningen. Nyckelordet är nog 'väljer'. De här barnen har varit veganer från start och även om det har lättat lite när det gäller mjölkprodukter (en läkarorder till ett barn som växer mycket långsamt) så lär de nog förbli veganer. De har inte gjort ett eget val.

Mamman gjorde valet åt dem.

Lillie plein damour sa...

Jag förstâr inte problemet?
är det för att man glömde att man hade en vegan i klassen?
Jag hade en jehovas vittne i min klass som särbehandlades mycket, men det är ju inte barnets fel utan föräldrarnas som tvingar barnet i stället för att lâta barnet göra ett val vid 18 ars âlder eller tidigare.

Plastfarfar sa...

Nej,Lillie. Bagaren vet mycket väl att det finns vegan i klassen, men har glömt/struntat i saken varje gång det har varit bull- eller kakdags. Det är det tunna.

Att barnen inte har fått välja sin livsföring själva i en någorlunda framskriden ålder finns det de som har synpunkter på, har jag erfarit. Tyvärr är det inget vi kan göra något åt nu. De är präglade på saken.