23 juni 2007

En Midsommardagskväll

Tidigare i kväll blev barnens pappa uppringd från det äldsta barnets mobil. Det var inte det barnet, utan det som jag anser har stannat i växten som ringde och grät:

Mamma har tagit mig i nacken, pappa. Jätterhårt. Det gör ont
Pappan blev självklart upprörd och förbannad. Här går Hon går hårdare åt barnen än vad han är misshandelsdömd för. Han ringde oss och vi sade Socialjouren, men det är meningslöst om vi ringer. Det måste pappan göra eftersom Soc knappast köper andra- eller tredjehandsuppgifter en dag som denna. Heller.

Pappan vet vad som finns under horisonten, och mamman också:

Omhändertagande
Mamman har faktiskt talat om för barnen vad ett barnhem är (även om det här med barnhem avskaffades 1982. Så mycket kan Hon). Ungarna känner också till frasen "fosterhem i Värmland" av någon anledning som Hon är välkommen att förklara här :-)

Därför drog sig pappan för att ringa Soc. Barnens Farmor och jag blev självklart upprörda, men vi är på det klara med att det är förstahandsuppgifter som gäller. Allt annat tar dom som skvaller. Det gick en halvtimme eller så.

Pappan ringer hem till Henne och ber att få tala med det misshandlade barnet. Mamman svarar och allt är så fiint och rart, såå. Gullegull. Sen ber han att få prata med det barn som ringde och grät.

Nädå, det var inget. Allt är bra nu, kom svaret.

Bra nu
Okej, men var det bra frågar jag mig. Knappast. Man ringer inte sin av Soc, BUP och Tingsrätten utspärrade pappa utan anledning.

Något är på tok, kära Soc, BUP och Tingsrätten. Got it?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett omhändertagande i det här fallet skulle knappast leda till en placering i fosterhem, tror jag.

Den sk. anhöriglagen ålägger nämligen socialförvaltningen att i första hand vid omhändertagande försöka få till en placering hos barnens närmaste anhöriga.
I det här fallet skulle kidsen, som jag tolkat lagen, mycket väl kunna placeras hos Farmor och Plastfarfar, om dessa ger sitt samtycke.

Om vi för en stund ponerar att något sådant skulle bli aktuellt så tror jag att det skulle bli undersökningar av mera omfattande karaktär där även pappan skulle ha en chans att rentvå sitt rykte.
Men som sagt, spekulationer från mig igen...
Jag hade en länk där man kunde läsa hur den sk. anhöriglagen skall tillämpas i praktiken, tyvärr hittar jag den inte. Nåja, det kanske finns orsak att återkomma om det.

Plastfarfar sa...

Tack, Tycko. Vi hörde redan i ett tidigt skede av den här historien att fosterhem är den absolut sista utvägen för Soc.

De skulle till och med [hemligstämplat, sorry] än att sätta barnen i fosterhem. Då var det väl anhörighetslagen de syftade på.