04 juni 2010

Vart är det på väg?

Skolavslutningen
Alla fyra har avslutning samma dag, dock i olika skolor. Mamman får då lägga ett närvaropussel, som Hon löste drakoniskt; Det äldsta —som ändå inte visar sig där så ofta— behöver ändå inte gå på sin. Sedan står hon över de två yngstas. Kvar är ett av dem. Barnens Farmor och jag kommer även på denna tillställning, vilket alltså innebär att vi möter Henne. Inga problem. Vi är luft för varandra, även om jag vid något tidigare tillfälle har skönjt att hon har visat tecken på att åtmistone hälsa på mig. Detta ignorerade jag.

Resa bort
Mamman kommer att vara på resa några dagar i nästa vecka. I skrivande stund ser barntillsynen ut så här:

  • De två yngsta bor hos var sin kompis dessa dagar
  • De två äldtsta får klara sig själva i mammans bostad
Pappan är kommenderad att ha de yngsta över helgen och på söndag ta dem till mamman, som alltså kommer att ta dem till kompisfamiljerna och de två andra till mammans tomma lägenhet.

Nu invänder jag att när jag var lika gammal som det äldsta, så kunde jag utan vidare klara mig (och syskonen) själv. Jag var tränad av en inte bara öm moder  —även av sjöscouterna— i matlagning och diverse göromål i hemmet. Det är inte de här barnen.

Pappan
...har uppmanats att kontakta Socialjouren om detta med två ensamma minderåriga av både Barnens Farmor och mig. Nån jävla ordning får det vara, även om Hon skriker och far ut i nästan varenda kontakt mellan föräldrarna. Han ska 'anmälas', oklart för vad och pappan vägrar att gå in i detalj på hur det ser ut i Hennes lägenhet, som han är uppe i emellanåt, mer än att det är äckligt och ostädat.

Vad händer nu?
Vi skolavslutar bäst vi kan i veckan,och jag anar att de två äldsta hamnar hos pappan de dagar Hon är bortrest.

2 kommentarer:

Mummel sa...

Skitsamma vem som anmäler, någon måste göra det!
Anonymt är görbart så länge man inte uppger vem man är, vad man heter. Och en anonym anmälan till jouren med uppmaning att genast se till att någon åker ut och kollar borde ge någon form av resultat.

Vill pappan inte, gör det själv, eller se till att nån annan, bekant, skolpersonal, vem som helst, gör det!

Jag har full förståelse för om pappan inte "vågar", det är att riskera en hel del om man ser det från vuxenhållet - men någon vuxen borde ta ansvar och se till att barnen får hjälp...

Lycka till, med allt.
Jävla elände... Och stackars barn. Särskilt som det verkar som om skolan klarar sej undan något större ansvar nu, nu finns det ju sommarlov att skylla på!

Plastfarfar sa...

Pappans underliggande farhåga är att barnen omhändertas. Så långt tror jag inte att det går, utom möjligen det äldsta som behöver seriös hjälp för sitt spelberoende.

Det är rätt många som ser hur det är fatt. Skola, grannar och kompisar med föräldrar. Skolan har redan hört av sig till Soc, vet vi.

Kanske fler gör det och Soc agerar?