09 november 2008

Fars dag

Barnen ringde inte
Det är inte så farligt som det låter. Fars dag har aldrig markerats högt i familjen när den var hel. Dessutom har pappan lärt sig att spontana kontakter från barnen är ytterligt sällsynta. Men trist är det förstås.

Det här har varit en helg när pappan hade kunnat haft barnen, men frivården har ju sagt att han inte får träffa de två äldsta eftersom de är målsägare i det straff han för närvarande avtjänar:





(ur ett Excelark jag har för att räkna dagar)

Ett samtal med frivården
Pappan ringde i veckan upp den person på frivården som hade förklarat att han inte fick träffa sin målsägande barn under strafftiden. Det blev ett märkligt samtal, som tar för stor plats att redogöra för här.

Kontentan
Mannen, ja det är det, verkar ha fiskat upp påståendet ur egen fatabur. Efter några penetrerande frågor från barnens pappa var han reducerad till en ren politiker, ni vet folk som inte kan erkänna att de har haft fel. Ett ordmoln och mummel som mynnade i att pappan får träffa barnen på eget ansvar och att han faktiskt gör det på egen risk. (Som om ungarna skulle anfalla honom, eller?) Man baxnar.

Pappan har, som ni ser, lite styvt tre veckor kvar av sitt straff. Han orkar inte tjafsa mer om saken. Men han planerar för sin första helg utan fotboja med barnen.

10 kommentarer:

Trött Moder sa...

Fast jag har inte försvunnit på riktigt, jag bara bytte blogg för att folk jag inte tycker om spred en massa skit sedan dem läste den.

http://www.trottis.blogspot.com

Plastfarfar sa...

Okeh. Ska jag byta länken i min bloggroll, eller? (Det går bra att svara till plastfarfar-adressen på Gröna Skylten)

Trött Moder sa...

Det går så bra så.

stationsvakt@gmail.com sa...

I min familj firar ingen fars dag, varken jag själv eller ungarna. Inget att hänga upp sig på.

Plastfarfar sa...

Man ska väl inte döma andra efter sig själv, Johnny. Men du kan lita på att mamman firas i den familjen...

Anonym sa...

Vi firar inte heller fars eller mors dag. Min mormor fnös alltid föraktfullt och kallade dessa dagar "köpmännens dag". Men det är ju olika i olika familjer, och särskilt i ert fall kan jag mycket väl förstå om pappan gärna ville bli lite firad. Det går liksom inte att jämföra.

Plastfarfar sa...

Du greppade, Ulla.

Anonym sa...

Fast jag är säker på att Johnny menade väl med sin kommentar.

Plastfarfar sa...

Det sade Barnens Farmor också. Hon tyckte att det var jag som var sur. Sorry, Johnny.

stationsvakt@gmail.com sa...

Klart jag inte menade nåt illa - ville bara muntra upp.

(Fast ibland låter jag möjligen lite plump, och det beror antagligen på att jag liksom tror att mitt ansiktsuttryck och mitt tonfall följer med in i texten - vilket det naturligtvis inte gör)