11 augusti 2008

Vilka kommer hit?

Många bloggare lägger då och då ut vilka sökord på Google som har lett folk till just deras blogg. Det vanligaste verktyget är Statcounter, som Blogger självt rekommenderar. För det mesta skriver bloggarna om mer eller mindre lustiga snedträffar som har visat vägen till just deras blogg.

Jag tittar då och då på min Statcounter och hoppas då förstås att få se lustigheter i träffbilderna. Icke. För stunden ser det ut så här. En ganska typisk förteckning:


...den första träffen var den som fick mig att skriva detta. Vi är inte ensamna.

Det enda 'lustiga' är väl annars att någon har stavat fel på ordet 'vårdnadsutredning' och kommit hit. Tittar jag på vilken sida i bloggen det handlar om, så spårar Google ur. Men någonstans har jag alltså stavat fel på ordet.

Andra sökningar har handlat om min åldrande katt (syns inte just nu) eller om min sjukdom (röntgen rectum). Inte så kul det heller. Och att en blogg som har 50-100 närmare 50 än 100 unika besökare per dag kommer så högt upp i Googles träffar på tämligen vanliga uttryck som den gör övergår faktiskt mitt förstånd.

Annars så tycker jag nog att de sökord som har lett folk till Hennes nya liv väl speglar innnehållet.

Inget flams eller trams eller ens skuggan till udda företeesler. Ändå så är nästan hälften av (den i och för sig blygsamma) besökarskaran här återkommande enligt samma Statcounter.

Att ni läser det här och även kommer tillbaka övergår ibland också mitt förstånd. Men det värmer, ska ni veta.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag återkommet till denna sida, för att jag varje dag hoppas att barnen och pappa får det de är värda, att träffa varandra samt att barnen får må bra och våga prata om vad som de varit/är med om.

Anonym sa...

En del saker kan generera otroligt många träffar. Som ordet Biltema tex. Själv är jag skyldig till många besök hos Plastfarfar för att jag ofta besöker bloggen och klickar på de länkar du har på din blogg. Fast jag mycket väl kunde spara länkarna i "Mina Favoriter" så väljer jag att gå via Hennes nya liv. Kanske det är så folk funkar i allmänhet?

Anonym sa...

Jag återkommer regelbundet för jag har ju liksom fäst mig vid er och vill gärna höra att det går bra, vilket det ju gör ibland i alla fall. Då och då, bland allt det andra jobbiga.

Plastfarfar sa...

Mie och Ulla: Tack.

Tycko: Jag vet inte i detalj hur Google sorterar sina söktträffar, mer än att det är hemligstämplat och ändras hela tiden i deras kamp mot fuskare.

Det jag har gjort för att synas, gjorde jag för mer än ett år sedan och det verkar fortfarande hålla.

Bra många av träffarna har 'no referring link' som källa, vilket innebär att vederbörande antingen har någon slags cookie-spärr (som t.ex Spybot Search&Destroy installerat) eller att (vilket jag föredrar att tänka) de kommer hit på en sparad favorit.

I ärlighetens namn måste jag också tillstå att de absolut flesta Google-träffarna ger ett och endast ett besök.

...men välkomna tillbaka är ni, under alla omständigheter :-)

Anonym sa...

Vad händer Farfar, är läget ok?

Plastfarfar sa...

Jag är tungt belastad på jobbet just nu, Stina. Tröttheten av detta (skriver man så?) gör att jag inte är så alert efter jobbet om dagarna.

Läget är som det är. Se nästa postning.