13 april 2008

Armlängds avstånd

Vi var förbi pappan och barnen ett par timmar i dag. Det var en ganska lugn och harmonisk skara vi träffade. Det äldsta sov genom hela tiden, för h*n hade suttit uppe hela natten och spelat framför PC-n. Detta mycket för att vare sig internet, telefon och kabel-TV hemma hos Henne 'inte fungerade' just nu. (Jag kollade på Hennes operatörs driftinformationssida utan att hitta något om störningar i hennes område. Hmm)

Armlängd, var det
Det barn som sedan kanske nyåret har varit avståndstagande mot oss för att sedan tina upp, var så även i dag. Pappan reagerade på att h*n blev som en omvänd hand när vi dök upp. Enstavig, ingen ögonkontakt och allmänt besvärad av vår närvaro sade h*n till och med att h*n inte ville ha någon födelsedagspresent av oss inför sin instundande födelsedag. Då är det allvar, vänner. (Fast barnet hade inte det minsta emot sin farmors kram och smekningar över huvudet när h*n satt vid PC-n och hon kom. Är det bara mig det gäller?)

Vad detta beteende kan bero på kan jag bara spekulera i, och då är det lätt att hamna fel. Låt mig bara antyda att 'påverkan' kan ha med saken att göra i mina ögon. Pappans vänner är Hennes fiender, om man säger.

Upptiningen kom, men efter en bra mycket längre tid än vanligt. Barnet blev sitt vanliga utåtriktade och postitiva jag och krävde att jag skulle vara med när h*n körde Mamma Mu och Kråkan på PC-n. (Spelen i den serien är stenkul. Rekommenderas!)

Och vi kommer att få ett önskemål om födelsedagspresent. Tack och lov.

Annars
Allt gick bra, det var en bra dag, och vi tror att pappan kan lägga en bra helg till handlingarna när han lämnar barnen i kväll. Fast en del trista moment kvarstår. Barnen har svårt att hjälpa till med saker, till exempel. Men ett av dem diskade igår och (nästan) alla dukade ut sina fat efter lunchen idag.

Barnens Farmor anser att barnens slappa attityd när det gäller att hjälpa till och/eller att plocka undan beror på att de mer eller mindre bokstavligen (hemska tanke!) piskas till sådant hemma hos mamman. Pappan, som helt enkelt inte har våld eller hot om våld på sin repertoar, upplevs då som beskedlig jmf Henne.

Låt honom vara det!

Inga kommentarer: