23 december 2007

Söndag före jul

Det började inte så bra:

Två sjuka barn
Det barn som frös så otroligt på julmarknaden igår fick feber och sov i typ 13 timmar i natt. Gissningsvis hade infektionen satt in redan före julmarknaden. Det yngsta barnet visade sig ha en utvecklad springmask i tarmen. Pappan kände igen symptomen och kunde konstatera att det hela hade gått ganska långt. Mamman borde nog ha sett dem, men Hon är ju den hon är tänker jag bara. Vad gör man då åt det hela?

  • Tvätta händerna efter toalettbesök
  • Tvätta händerna före maten
  • Klipp naglarna kort
  • Tvätta stjärten med mild tvål dagligen
  • Använd flytande tvål och personliga handdukar
  • Byt underkläder och pyjamas varje dag
  • Tvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt
  • Byt sängkläder ofta
  • Rengör badrum och sovrum dagligen
  • Barn ska inte dela glas eller använda varandras tandborstar
Detta enligt Vårdguiden.se. I princip en katalog över det som inte ingår i Hennes normala skötsel av hemmet. Hur hon fixar Springmasken återstår alltså att se.

Sen blev det bättre
Febern gick över. Barnen var glada och harmoniska. De var till och med osjälviska på det här med att sitta fram i bilen när jag hämtade dem. (Min Järnhårda Lag lyder att de de får själva hålla rätt på vems tur det är att sitta fram)

Väl hemma hos oss tindrades det inför granen och all vår lite kitschiga julpynt och öppnades dets presenter av hjärtans lust

Handgjord tomte till Farmor

Julmusik sex timmar i sträck
...kommentarer överflödiga.

Sura Gamla Katten
...skötte sig långt över förväntan. Helga gullade iofs inte med någon om ni trodde det, och hon var ruggigt nära ett ögonbryn med tassen klorna vid ett tillfälle. Men Helga, min Sura och älskade Gamla Katt, var med hela tiden och höll koll. Det har hon aldrig gjort förut. Heders!

Samvaro
För barn är förstås julen en presenternas tid. För vuxna är det mer gemenskap och samvaro än gåvor som är det viktiga. I dag var det bägge. Barnen tog förstås till sig presenter och leksaker, men kvällens behållning var att vi alla umgicks med varandra.

Det var skitmysigt, ska ni veta. Strunt samma att den 24 är i morgon.

Vår jul var i kväll. Merry Xmas på er!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också haft julafton den 23 flera gånger. Det går lika bra det.

Hoppas barnen blir friska och god jul ännu en gång till er alla!

Trött Moder sa...

Julafton är när man tillbringar den med kära oavsett om det är den 24 december eller 24 februari. =) Av personlig erfarenhet kan jag säga att jag såg mig som lyckligt lottad som fick fira jul 23-25december, en hos mamma, en med mormor och släkt och en hos pappa.

När det gäller springmasken ryser jag i hela kroppen. Det om något måste rapporteras till skolsjuksköterskan, tänk på hur lätt andra barn kan bli smittade annars. Och om mamman får höra det från andra håll än er så kanske hon tar det till sig.
God Jul på er nu!

Anonym sa...

God Jul önskar jag Plastfarfar, Barnens Farmor och alla som läser Plastfarfars blogg!

Lillie plein damour sa...

Men ursäkta mig, det är inte nâgons fel att barnet har springmask.
Tur att barnens sytvmor sâg vad det var och gick till Apoteket.
Det är för lätt att klandra mamman.

Plastfarfar sa...

Tack för julhälsningarna allihop.

Det är helt riktigt att det egentligen inte spelar någon roll vilken dag man firar julen, men det här var pappans första riktiga julfirande med barnen på ett annat datum än den 24. Ännu en ändring i raden sen skilsmässan.

Vad gäller springmasken så kommer den att rapporteras. Och det var pappan som upptäckte den när barnet klagade över besvären och skickade mig till apoteket. Någon styvmor finns inte i bilden, Lillie ;-)

Barnet har pratat med mamman om besvären, men det hade tydligen inte lett till något.

Det är ingens 'fel' att man får en parasit, men jag törs nog påstå att mamman har ett visst ansvar för att syskonen inte ska drabbas.