16 november 2007

Hovrätten kallar

Det har kommit ett brev, eller snarare ett meddelande, från Hovrätten till barnens pappa i egenskap av 'klagande och motpart'. Han skall 'komma personligen' två förmiddagstider i januari. Det gäller förstås misshandelsdomen från förra hösten. Den överklagades av pappans ombud och även av Hennes ombud, Fina Advokatbyrån. Dock inte av åklagaren.

Vems överklagan gick igenom?
Inte vet jag. Pappan kallas ju både klagande och motpart, så det innebär i mina ögon att det kan vara hans likväl som Hennes överklagande som lett till ny prövning av Tingsrättens dom. Kanske det här är en ledtråd:

Till förhandlingen har hovrätten även kallat:
[Henne](klagande och motpart), [*****]åklagarkammare i [*****] (motpart), [Pappans ombud] (ombud och offentlig försvarare), [NN på Fina Advokatbyrån](särskild företrädare), [Hövdingen på Fina Advokatbyrån] (målsägandebiträde), [Hamstermannen] (målsägande (att höras))
Detta är allt som står. Mina kunskaper om sådant här är väldigt små, men det verkar på något sätt ligga i luften att det är Hennes sidas överklagande som gick fram. Eller är det jag som är defiatistisk?

Värt att notera
Mammans ombud på Fina Advokatbyrån, SåChic, verkar inte vara kvar i bilden. Det är helt i linje med Hennes vana att dra på sig samarbetssvårigheter i alla möjliga sammanhang. Att självaste chefen för Fina Advokatbyrån är kallad har vi sett förut. Då skickades en ersättare fram när det blev dags. Det här med 'särskild företrädare' handlar om att vederbörande representerar barnen i målet.

Vems överklagan kan ha lett till hovrättsförhandling?

<UPDATE>Allt var fel. Hovrätten tar upp alla överklagade domar. Det är bara Högsta Domstolen som prövar domen för prövning, om man säger.

Tack för infon, Tycko</UPDATE>

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om man inte vet så måste man ju fråga. Och det finns inga frågor som är dumma, bara svar kan vara det. Och med risk för att utpekas som dum så dristar jag mig att svara:
Hovrätten har ingen besvärsprövning som HD, överklagade domar behandlas av hovrätten oavsett. Så det är inte fråga om att någons överklagan skulle ha beviljats och att någon annans inte skulle ha det.

Jag tänker inte börja fundera hur många avgjorda överklaganden jag varit med om i hovrätten de här åren jag varit på min resa som Plastfarfar brukar kalla det.
Men det är flera än få...

Plastfarfar sa...

Så hovrätten tar upp altt, Tycko. Det visste vi inte. Vi trodde att de bara tog upp mål där tvekan råder.

Tack!